De 7 meest gemaakte fouten door Grafische vormgevers
Lees hier over de fouten die het meest gemaakt worden
door grafische vormgevers en hoe je deze kan voorkomen!
Of je nu op jonge leeftijd, of pas later aan een carrière begint als designer: beginnersfouten maken alle grafische vormgevers wel een keer. Eén van de vele gedachten van zowel jezelf als je omgeving, is dat je “alleen maar dingen mooier hoeft te maken”. Natuurlijk. We hopen allemaal dat je uitsluitend mooie dingen maakt. Maar dat is niet het hoofddoel. Het hoofddoel van grafische vormgevers is: bereik de klant van je klant! Jij bent de schakel tussen deze partijen. Daarnaast moet je als freelancer ook nog denken aan ondernemerschap!
Wat is het doel van de boodschap?
Is het de bedoeling dat mensen iets kopen, deelnemen aan een event, of heel iets anders? Zodra je beter op de hoogte bent van de intentie van je opdracht, kun je beter werken. Eerst de boodschap verduidelijken (dat is je grootste doel) en eventueel (liefst wel natuurlijk) kun je het later (nog) mooier maken. Denk pragmatisch. Als je dit eenmaal begrijpt, snap je ook dat je nooit “zomaar” een illustratie toevoegt. Een illustratie is ter verduidelijking van het doel, niet om het beeld persé op te leuken.
Hoe krijg je een boodschap duidelijk in beeld?
Geef ruimte aan je beeldelementen. Prop niets bij elkaar: geef mensen de ruimte om te focussen op wat belangrijk is. Als je elk element of font even groot maakt, weet de kijker niet waarop te focussen en pats. Daar ben je de klant kwijt. Wees duidelijk in wat de kijker op de website kan leren/ kopen en verdeel het heel duidelijk onder in een paar vakjes. Hier en daar kun je best grotere en kleinere fonts gebruiken, sterker nog: dat kan heel goed uitpakken.
Let alleen erg op de verhouding. Geef prioriteit aan waar het echt belangrijk is. Niets kan even belangrijk zijn. Contrast kun je wel prima gebruiken in zowel je header als paragrafen, met name in je call to action. Deze mag wel echt even knallend in beeld zijn.
Vooral geldt: probeer het overzicht rustig te houden. Je wilt geen paniekerige klant die zomaar op wat knopjes drukt en het vervolgens maar opgeeft. Een rustige lay-out wint het al jaren van een soort Pacman-website waarbij je geen flauw idee hebt waar je op moet klikken. Dat is een: ”hoe jaag ik klanten weg” website.
Maak een zakelijke bankrekening aan
Mocht je alles op je privébankrekening doen… Dat raden we sterk af. Ten eerste weet je nu nog niet welk inkomen je aan jezelf kunt geven, maar belangrijker: je mist de fiscale voordelen! Alle grafische vormgevers die hun ondernemerschap serieus nemen, hebben een zakelijke bankrekening.
Heb je potentiële klanten?
Zorg dat je enkele eigen templates hebt staan op Behance. Hier kun je concurreren met andere grafische vormgevers, maar ook zelf inspiratie opdoen.
Deze kun je makkelijk bewerken en aanpassen voor je klant. Als je klant hier gebruik van wil maken, ben je er vrij zeker van dat jij je geld krijgt.
Het is een leerweg
Hoeveel moeite je ergens ook in stopt, soms loop je tegen jezelf of tegen een onaardige klant aan. Dat zijn alle grafische vormgevers weleens overkomen en hoef je niet persoonlijk op te vatten. Hoe onwenselijk ook; probeer er je les uit te halen en probeer het een volgende keer te voorkomen. Elke ervaring is een nieuwe om van te leren.
Denk ook eens aan een workshop van een dag. Een creatieve ‘retreat’ bij het Creative Lab. Daar ga je flink experimenteren en duik je in het creatieve proces.
Marketing
Twitter. Facebook. Insta. Indeed. TikTok. Pinterest. Je zou er moedeloos van worden. Moet je dan op al deze socials actief zijn? En daarnaast ook echt nog iets ontwerpen? Hoe maak je daar tijd voor? De meeste beginners zijn in het begin (over)actief op elk platform. Logisch. Je weet niet waar je moet beginnen, dus je doet van alles wat. Dat is meestal niet het beste idee. Beter focus je op consistentie op 1 à 2 platforms. De rest kan later nog.
Niet vergeten: jij bent de ontwerper!
Als ingehuurde ontwerper mag jij ook best wat zeggen. Niet elk bedrijf zal het eens zijn met jouw ontwerp. Het is aan jou om uit te leggen waarom je bijvoorbeeld de kleur ‘rood’ niet bij het bedrijf vindt passen. Betrek het bedrijf bij de stappen die je neemt. Soms moet je wat toegeven en soms is het andersom. Samen komen jullie eruit. Is je kennis helemaal up to date? Misschien is het handig om jezelf bij te scholen en een cursus UI/UX Design te volgen. Helemaal hot en erg nuttig.
ZZP’er en interesse in een cursus? Kijk op de site van het ondernemersplein voor meer informatie over de zelfstandigenaftrek.
Comments